FERMENTING BODIES. BACTERIAL CULTURES IN THE METABOLIC FOREST

TALLER DE PRODUCCIÓN



ESP (See English below)

Organiza INSTITUTE FOR POSTNATURAL STUDIES X CARLOS MONLEÓN

6 días y 5 noches
Posada de Babel, Asturias, España
20 Octubre - 25 Octubre de 2020
Coste: 250€
*Incluye: Alojamiento con pensión completa, sesiónes teóricas y prácticas y materiales.

Inscripción y más información en:
info@instituteforpostnaturalstudies.org

SINOPSIS

        El Instituto de Estudios Postnaturales, junto con el artista Carlos Monleón, presentan este taller de producción artística y acercamiento teórico a los procesos de fermentación y metabolismo como transformaciones tanto biológicas como culturales, en el que exploraremos las complejas relaciones que existen entre los microorganismos y las identidades locales del norte de España. Durante 5 días y 5 noches, nos adentraremos en un entorno excepcional en la falda de la Sierra del Cuera (una finca de 14.000 metros cuadrados de pradera, rodeada de castaños, robles y abedules) donde experimentaremos y discutiremos qué papel juegan los microorganismos y las bacterias en la definición de la cultura. Estableciendo un marco teórico basado en el pensamiento de autoras como Lynn Margulis, Donna Haraway, etc. estudiaremos diferentes procesos de fermentación local, navegando las distintas escalas de las relaciones orgánicas con las que producir una serie de piezas escultóricas que reflejarán estas investigaciones.

        Este taller está abierto a creadorxs de diferentes disciplinas (artistas, comisarixs, pensadorxs, investigadorxs, escritorxs, performers, cocinerxs, sociólogxs, antropólogxs, paisajistas, etc.), sin importar su edad ni nacionalidad, con un fluído conocimiento del español.


ACERCAMIENTO TEÓRICO

        El taller aborda así la relación entre bacterias y cultura, explorando los comportamientos simbióticos de diferentes organismos y analizando procesos de transformación orgánica y química como activadores de una producción material escultórica. Tomando como punto de partida el trabajo sobre simbiogénesis de Lynn Margulis, se presenta la cultura asturiana de producción en el entorno rural como un lugar clave de colaboraciones simbióticas entre humanos y microorganismos. Estos frecuentemente ignorados microorganismos han tenido un papel fundamental en el desarrollo de la cultura de gran parte del territorio asturiano, tomando parte en la producción de queso, la fermentación de la sidra, o la pasteurización de leche para su exportación en el marco de la Unión Europea. Con el fin de continuar dilatando la noción de naturaleza, la re-evaluación del papel de estos organismos invisibles al ojo humano abre nuevos campos de investigación, tanto histórica como contemporánea o especulativa, para la práctica artística, tanto desde el pensamiento como la producción.


PRODUCCIÓN SITUADA

        En línea con la forma de entender la relación entre la teoría y la práctica artística desde el IPS, el taller plantea la producción de una serie de piezas con las que explorar las potencialidades materiales y estéticas de este marco de estudio. Esto se debe a que consideramos el pensamiento y la creación desde el pensar con y crear con, actos que no se producen de forma aislada, sino de forma situada, en un espacio y tiempo concretos a través de relaciones establecidas con el resto de participantes y con el lugar. Entendiendo el bosque que rodea el espacio donde se desarrollará el taller como un sistema metabólico, diseñaremos y construiremos una serie de objetos que pasarán a formar parte de su ecosistema. Los materiales empleados, así como los procesos de producción derivados de las técnicas locales de fermentación, serán totalmente biodegradables. Las piezas terminarán, con el tiempo, formando parte del sustrato del lugar, ampliando y complejizando la relación entre la producción artística y la vida de sus entornos.


METABOLISMO GRUPAL

        El taller se concibe como un espacio donde compartir y experimentar procesos grupales en los que trabajar solidariamente con las urgencias del tiempo que vivimos, a nivel local y planetario. La producción artística se plantea aquí como un laboratorio hacia la biodiversidad y la solidaridad, en el que explorar relaciones y procesos a través de dinámicas internas y prácticas de trabajo experimental, y donde poner en común cuestiones importantes derivadas de la crisis ecológica actual. ¿Qué puede aprender el arte contemporáneo de los cultivadores, productores y colectivos de alimentos, así como de los microorganismos y procesos biológicos que los componen? ¿Cómo valoramos y nos relacionamos desde la práctica artística con los trabajos de sostenimiento y sostenibilidad de la producción local, y cómo pueden reconfigurar nuestra manera de producir desde los cuidados? El taller se plantea para co-habitar con otrxs un espacio de creación que pueda dar lugar a nuevas formas de imaginar la vida, la escultura y las relaciones multiespecie en el marco postnatural.

CALENDARIO


ENG


PRODUCTION WORKSHOP
FERMENTING BODIES. BACTERIAL CULTURES IN THE METABOLIC FOREST


 
Organizes INSTITUTE FOR POSTNATURAL STUDIES X CARLOS MONLEÓN

6 days and 5 nights
Posada de Babel, Asturias, Spain
October 20th  - October 25th  2020
Cost: 250€
*Includes: housing and food, theoretical and practical sessions, and materials.

Inscription and more information at:
info@instituteforpostnaturalstudies.org

SYNOPSIS

        The Institute of Postnatural Studies, in collaboration with the artist Carlos Monleón, presents a workshop for artistic production and theoretical approach regarding the processes of fermentation and metabolism, both as biological and cultural transformations,as a way to explore the complex relationships that exist between microorganisms and local identities in northern Spain. During 5 days and 5 nights, we will enter an exceptional environment in the foothills of the Sierra del Cuera (a 14,000 square meter rural house surrounded by chestnut, oak and birch trees) where we will experiment and discuss the role microorganisms and bacteria play in the definition of culture. Establishing a theoretical framework based on the thoughts of authors such as Lynn Margulis, Donna Haraway, etc. we will study different processes of local fermentation, navigating the different scales of organic relationships with which to produce a series of sculptural pieces that will reflect these investigations.

        This workshop is open to creators from different disciplines (artists, curators, thinkers, researchers, writers, performers, cooks, sociologists, anthropologists, landscape artists, etc.), regardless of their age or nationality, with a fluent knowledge of Spanish.


THEORETICAL APPROACH

        The workshop addresses the relationship between bacteria and culture, exploring the symbiotic behaviors of different organisms and analyzing organic and chemical transformation processes as activators of a sculptural material production. Taking Lynn Margulis' work on symbiosis as a starting point, the Asturian culture of production in rural areas is presented as a key place for symbiotic collaborations between humans and microorganisms. These frequently ignored microorganisms have played a fundamental role in the development of the culture of a large part of the Asturian territory, taking part in the production of cheese, the fermentation of cider, or the pasteurization of milk in order to export within the framework of the European Union. In order to continue expanding the notion of nature, the re-evaluation of the role of these organisms invisible to the human eye opens up new fields of research, both historical and contemporary or speculative, for artistic practice, both from the point of view of thought and production.


SITUATED PRODUCTION

        In line with the way of understanding the relationship between theory and artistic practice from the IPS, the workshop proposes the production of a series of pieces to explore the material and aesthetic potentials of this framework of study. This is because we consider thought and creation from the basis of thinking with and creating with, acts that are not produced in an isolated way, but in a situated way, in a concrete space and time through established relationships with the rest of the participants and with the place. Understanding the forest that surrounds the space where the workshop will take place as a metabolic system, we will design and build a series of objects that will become part of its ecosystem. The materials used, as well as the production processes derived from local fermentation techniques, will be totally biodegradable. The pieces will end up, over time, becoming part of the substrate of the place, expanding and complexing the relationship between artistic production and life in their environments.


GROUP METABOLISM

        The workshop is conceived as a space to share and experience group processes in which to work in solidarity with the urgencies of the times we live in, at a local and planetary level. Artistic production is proposed here as a laboratory towards biodiversity and solidarity, in which to explore relationships and processes through internal dynamics and experimental work practices, and where to put in common important questions derived from the current ecological crisis. What can contemporary art learn from farmers, producers and food collectives, as well as from the microorganisms and biological processes that compose them? How do we value and relate from artistic practice to the work of sustainability and sustainability of local production, and how can they reconfigure our way of producing from care? The workshop is proposed to co-inhabit with others a space of creation that can give rise to new ways of imagining life, sculpture and multi-species relationships in the post-natural framework.

CALENDAR

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